3. elokuuta 2012

...täydellinen valokuva

Silloin tällöin käy näin. Jokin hetki, väri, muoto, valo, kiinnittää huomioni. Katson sitä ja jokin siinä kuvassa katsoo minua takaisin. Hetken verran maailma on huikaisevan kaunis, täydellinen, tiivistynyt yhteen ainoaan kuvaan.

Kuvaan, jonka tiedän voivani ikuistaa - jos minulla vain olisi kamera.

Simpeleen pieni ja syrjäinen juna-asema. Kolme lasta - yksi niistä olen minä - ja kaksi eläkeläistä kantaa painavia laukkuja junalaiturille. Kaunis, kirkas päivä. Vasemmalla aukeaa elävä valokuva.

Yritä nähdä se, minun vuokseni. Vaimeassa tuulessa huojahteleva heinä, jossa auringon kulottama kulta ja hento vihreä sekoittuvat toisiinsa. Muutama lehtipuu. Suurten, pyöreiden lehtien lomasta ja läpi siilautuva aurinko. Yhteen puista nojaa polkupyörä. Ei mikään Jopo, ei huippuunsa viritetty maastopyörä. Hiukan ruosteinen, kulunut. Sijoita se puu ja siihen nojaava pyörä kuvan oikeaan alalaitaan, niin että runko on aavistuksen irrallaan kuvan reunasta ja pyörä on puun vasemmalla puolella. Anna muun tilan täyttyä siitä heinikosta ja puiden rungoista. Aivan valokuvan ylälaidassa sumea reunus puiden lehtivihreää.

Sydäntä riepoo, etten silloin pysähtynyt, kaivanut kameraa esiin laukustani - se oli aivan pohjimmaisena, siksi kai en sitä ottanut - ja ottanut muutamaa kuvaa. Olisin ehtinyt. Junaa piti odottaa vielä reilu kymmenen minuuttia. Mutta sitä en silloin tiennyt, ja nyt olen menettänyt tuon valokuvan. Toisaalta, jos löydän samankaltaisen ympäristön joskus, voin lavastaa tilanteen. En pidä ajatuksen keinotekoisuudesta, mutta minä todella haluan saada tuon kuvan, nähdä sen milloin ikinä haluan. Tässä tapauksessa kirjoittaminen ei nimittäin riitä.

2 kommenttia:

  1. Todellista onnea on lukea näitä sun blogitekstejä ja aina ihmetellä yhä enemmän ja enemmän miten sä voit osata. Vangita tunnelmia, ottaa sanojen pyörteisiin lukijan mukaan ja pyörittääpyörittää ympäri kunnes tarina loppuu. Maagista :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Todellista onnea on lukea tällaisia kommentteja ;) Kiitos tästä

      Poista