6. tammikuuta 2014

...sitoutuminen

En ole yleensä mikään lupailija. Oli lupaus sitten pieni tai suuri, minulla on ollut tapana sisällyttää siihen pieni varaus: "ehkä", "varmaan", "jos ehdin", "niin pitkään kuin pystyn", "kunnes pitää alkaa lukea kirjoituksiin". Eskarista tähän päivään asti olen halunnut pitää oikeutenani vetäytyä tiukan paikan tullen annetusta lupauksesta: "Mä sanoin 'ehkä'". Tästä syystä en ole kokenut kovin mielekkäänä antaa myöskään uuden vuoden lupauksia.

Alkaneelta vuodelta odotan kuitenkin niin paljon (kevään kirjoitukset, pääsykokeet yliopistoihin, kesätyöt, välivuosi, Lapin vaellus...), että vastavuoroisuuden vuoksi päätin kerrankin antaa muutamia lupauksia.

Vuonna 2014 lupaan

  • tutustua rohkeammin uusiin ihmisiin
  • nukkua taivasalla ainakin kerran
  • oppia pitämään itsestäni otetuista valokuvista - tai edes sietämään niitä
  • olla aktiivisempi ystävä
  • viettää vähemmän aikaa television ääressä ja enemmän ulkona kuljeksien, seikkaillen, vaellellen
  • käydä useammin kirpparilla
Näillä lupauksilla haastan itseni sopivasti, mutta niin, että myös itse saan niistä jotakin elämääni. Kovin tiukkojahan nuo komparatiivilla ilmaistut lupaukset eivät ole, mutta minulle juuri sopivia. Vuoden kuluttua punnitaan, kuinka uskollisesti olen niitä seurannut.

Millaisia lupauksia sinä teit uudelle vuodelle?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti